کوپلینگ، کوپلینگ دنده ای، کوپلینگ هیدرولیکی، کوپلینگ روتکس و دیگر کوپلینگ ها

ساخت انواع کوپلینگ های صنعتی
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

کوپلینگ ­دنده ­ای جزء متداولترین نوع کوپلینگ­ هاست که در آن ها از درگیری دنده پوسته و هاب برای انتقال گشتاور بین محرک و متحرک استفاده می­ شود. قسمتهای اصلی کوپلینگ دنده ای در شکل زیر نشان داده شده است:

جزئیات بیشتر در ادامه مطلب

کوپلینگ دنده ای

1

پوسته یا رینگ (Sleeve)

2

هاب (Hub)

3

پیچ

4

واشر

5

اورینگ

6

واشر فنری

7

مهره  اورینگ دار

بایستی دقت نمود که طراحی کوپلینگ دنده­ ای در شرکت­های مختلف تولید کننده متفاوت است. برای مثال برخی تولید کنندگان از واشر بین دو رینگ استفاده می­ کنند و برخی دیگر واشر به کار نمی­ برند. همچنین به جای واشر فنری می­توان از پیچ­های واشر دار استفاده نمود. عمدتاً محل قرارگیری اورینگ در کوپلینگ­ های دنده­ ای مشابه با شکل فوق است. شایان ذکر است برخی دیگر از سازندگان مانند ماینا (Maina) دارای طراحی متفاوتی برای محل اورینگ نیز هستند. اورینگ در فلنجی تعبیه شده و این فلنج به انتهای پوسته کوپلینگ با پیچ متصل می­ شود که در شکل نشان داده شده است.

gera coupling

بیشتر انواع کوپلینگ های دنده­ ای دارای دو عدد پوسته (sleeve) در دو طرف کوپلینگ هستند. اما برخی از سازندگان دارای طراحی متفاوتی هستند. کوپلینگ دنده­ای طراحی شده توسط آنها دارای یک عدد پوسته است که دو انتهای آن دنده داشته و دو عدد هاب درون این پوسته قرار می­گیرد. بالطبع در این نوع طراحی نیازی به پیچ برای نصب کوپلینگ نمی ­باشد. اما این نوع طراحی محدودیت­هایی نیز دارد از جمله اینکه نمی­توان در جاهایی که فاصله بین دو انتهای شافت (DBSE) زیاد است از آنها استفاده نمود و همچنین عموماً ناهمراستایی کمتری را نیز تحمل می­کنند. نمایی از این نوع کوپلینگ دنده­ای در شکل زیر نشان داده شده است.

gear coupling

منبع:

http://rata-tech.com/%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%AF/31-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA/%DA%A9%D9%88%D9%BE%D9%84%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%DB%8C/38-%DA%A9%D9%88%D9%BE%D9%84%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F.html


  • ۹۸/۰۱/۲۷
  • مهدی خدادادی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی